۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۱۴

به بهانه سالگرد قیام ۱۵ خرداد؛

نشست بررسی کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه در ایران» برگزار می‌شود

نشست بررسی کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه در ایران» برگزار می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه در ایران» تالیف مرحوم روح الله حسینیان، یکشنبه نهم خرداد با حضور جواد منصوری، عزت شاهی و ابوالفضل توکلی بینا در خبرگزاری مهر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه پنجاه‌وهشتمین سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، نشست بررسی و معرفی کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه در ایران» با حضور آقایان جواد منصوری مبارز قبل از انقلاب و محقق تاریخ، عزت‌الله مطهری (عزت شاهی) مبارز باسابقه و ابوالفضل توکلی‌بینا از بنیانگذاران هیئت‌های موتلفه اسلامی، روز یکشنبه ۹خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ الی ۱۲ در خبرگزاری مهر برگزار می‌شود.

«سه سال ستیز مرجعیت شیعه در ایران» از تالیفات مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله حسینیان است. این کتاب روایت‌گر وقایع و رخدادهای سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳ یعنی سال‌های آغازین نهضت اسلامی است. پیش‌زمینه‌های نهضت در همین سال‌ها شکل گرفت و سلسله رویدادها ازجمله رویارویی علما با لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و مقابله با طرح آمریکایی انقلاب سفید در این سه سال منجر به شکل‌گیری مبارزات انقلابی شد.

چرا علما با لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و رفراندوم انقلاب سفید مخالفت کردند؟ نقش آمریکا در تصویب این لوایح چه بود؟ زمینه و روند تصویب آن طرح‌ها چگونه شکل گرفت؟ مبارزات علما چطور ساماندهی شد؟ نقش مردم در این مبارزات چه بود؟ رخدادها چگونه به قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ختم شد؟ و … پرسش‌هایی است که در این کتاب بدان‌ها پاسخ داده می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینیان در بخشی از مقدمه می‌نویسد: «این کتاب سعی می‌کند تا این فرضیه را به اثبات برساند که علما از آن جهت با لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و رفراندوم انقلاب سفید مخالفت کرده‌اند که خاستگاه آن را آمریکا و اجرای آن را موجب استبداد رژیم، تضعیف اسلام و ارزش‌های دینی و حاکمیت غیرمسلمانان می‌دانسته‌اند. در واقع، مبارزه سه ساله مرجعیت شیعه، ستیزی علیه استعمار آمریکا و استبداد شاه بوده است.»

ویژگی‌های کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه در ایران» را به طور خلاصه می‌توان چنین برشمرد:

- از منابع و اسناد معتبر فراوان و دست اول استفاده شده است‌.

- بسیاری از اغلاط تاریخی بر مبنای اسناد جدید تصحیح شده است‌.

- بسیاری از مشهورات تاریخی را بر مبنای اسناد و منابع به چالش می‌کشد.

- این کتاب ثابت می‌کند قیام مرجعیت شیعه هرگز در مقابل اصلاحات ارضی یا تقسیم‌ املاک‌ موقوفه‌ نبوده‌ است‌.

- این اثر با متنی روان و مستند، تمام وقایع و رویدادهای تاریخی را از مهر ۱۳۴۱ تا آبان ۱۳۴۳ بررسی کرده است.

کد خبر 5222776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha